5 osjetila


Trajanje projekta: Od 01.10.2020. do 30.04.2021.

Poticanje i istraživanje pomoću osjetila u dječjoj dobi imaju višestruku korist. Poznato je da u predškolskoj dobi poticanje razvoja osjetila razvija dječju kreativnost i sposobnost samoizražavanja. U najranijoj dobi, dijete upoznaje svijet i stječe iskustvo upravo osjetilnim istraživanjem svojeg okruženja – razgledava, osluškuje, opipava, miriše, istražuje ustima. 

Međusobna povezanost svih osjetila pomaže u funkcioniranju, kretanju, obavljanju svakodnevnih zadataka, stjecanju samopouzdanja, učenju i izražavanju osjećaja stvaranjem interakcije sa svijetom koji nas okružuje.U projektu su sudjelovala djeca jasličke odgojne skupine.

Zadaci projekta:

U odnosu na cilj postavljeni su sljedeći zadaci:

  • osvjestiti razliku između organa za osjetila i osjetila
  • upoznati djecu s ulogom organa za osjetila
  • upoznati djecu s ulogom osjetila u svakodnevnom životu
  • ukazati djeci na međusobnu povezanost osjetila
  • poticati razvoj osjetila
  • poticanje razvoja osjetila : vida, mirisa, sluha, njuha i dodira

 1. DODIR

Taktilna stimulacija prožima sve druge stimulacije. Taktilni se receptori nalaze svuda po tijelu. Putevi do iskustva vode preko osjetila. Kreiranjem stimulativnog okruženja potičemo razvoj svih osjetila: dodir, vid, sluh, okus i njuh.

  • Poticanje prepoznavanja dodirom : glatko, hrapavo, toplo, hladno, meko, tvrdo ...

Prvi osjet koji smo odabrali je dodir. Aktivnosti koje smo radili su: moderliranje plastelinom, igra kinetičkim pijeskom, pjenom za brijanje, igra vodom i tijestom u boji, hladno – toplo, veliko – malo, istraživanje raznih materijala i njihova tekstura, izrada taktilne ploče, taktilne slikovnice...

Mogućnost da isproba i istraži određeni materijal kao što su tempera, pijesak, voda i dr. od najranije dobi stvara temelje za njihovo korištenje kasnije. Vrlo je važno pratiti što dijete radi ali pritom ne očekujući ili vrednujući rezultat (crtež svima prepoznatljiv), već su bitna iskustva koja dijete dobiva samo bojom prolazeći kroz prste ili „mrljajući“ po papiru.

 2. ZVUK

 Aktivnosti koje smo radili vezano za zvuk:

  • Ples ”Igra kolo” i ”Hoki-poki”, slušanje snimljenih zvukova i pogađanje o kojoj životinji, prijevoznom sredstvu ili glazbenom instrumentu se radi.
  • Čitanje i slušanje zvučnih slikonica – Jedan mali pauk i Vozila
  • Istraživanje glazbenih intrumenata i sviranje na njima
  • Zvučne kutijice
  • Igra – pogodi što proizvodi određeni zvuk
  • Glasno / tiho

 3. OKUS

Aktivnosti vezane za okus:

  • Istraživanje okusa gorko, slatko, kiselo, slano – djeca su isprobavala različite okuse kušajući plastičnim žličicama kakao, cimet, sol, šećer u prahu, kraš, limun te su nakon kušanja stavljali razvrstavali te namirnice pridružujući ih određenim okusima koji su pisali na ploči
  • Izrada plakata zdrave hrane
  • Voćna salata
  • Puzzle – okus
  • Što najviše volim jesti – rezanje različite hrane iz trgovačkih letaka, biranje i ljepljenje najdraže hrane

 4. NJUH

Aktivnosti vezane za njuh:

  • Eterična ulja – 14 različitih mirisa
  • Izrada mirisnih maramica sa eteričnim uljima
  • Tijekom mirisanja djeca su komentirala koji im se miris sviđa a koji ne, koji su im mirisi poznati od prije i slično
  • Mirisanje začina – klinčić, ružmarin, origano, anis, kim, majčina dušica

 5. VID

Aktivnosti koje smo radili i vezano za osjetilo vida:

  • Malo / veliko
  • Što se kreće, a što stoji
  • Pronađi u sobi što je ravno, okruglo, šiljasto i sl.
  • Vid – zašto je važno očuvati dobar vid, naočale za vid
  • Knjiga – 5 osjetila